Joacim skrev:
Nja, nu kanske du inte behöver vara tramsig bara för att du inte kan uppge vilken källa du fått ditt "nödrop". Så, "denna organisation" skickade alltså detta mail direkt till dig eller har det tagit ytterligare omvägar?

Jag menar inte på något sätt att människor inte skadas eller dör i striderna men däremot skall man också vara uppmärksam på hur desinformation (från båda sidor) kan spridas under "falsk flagg".

Vad gäller "bråkdelen" Israeler (tydligen vill du förminska det av någon anledning) så är det, som sagt, inget nollsummespel det här men hade Israel haft en önskan om att radera ut civilbefolkning så hade det kunnat göra det. Nu är detta inte målet eftersom det inte finns någon som helst vinst i att döda människor som inte är kombattanter. Varje civilt offer är en förlust i ett krig oavsett vilken nationalitet det berör (om man ser det ur en "civiliserad" synvinkel) både ur human, ekonomisk och propagandasynvinkel.

De enda som tjänar på civila offer är Hamas i detta läget eftersom de inte ens behöer följa regler vilka Israel förväntas följa (etfersom Israel då anses civiliserat).

/J

Organsiationen står angiven i Aftonbladets artikel som jag länkade till ovan (där det också finns ett foto på läkaren ifråga) så jag la inte in det igen efterom jag trodde att du hade läst den.

Håller med om att det nu inte handlar om att räkna antalet på varje sida (även om det just nu är 100 ggr fler palestinier som dör än israeler).
Nu handlar det om att få slut på massakern.
Jag anser att FN med stormakterna bakom sig omedelbart skall kräva ett eld upphör, samt sätta ihop en trupp som går in och upprätthåller denna.
Sedan måste långsiktigt FN se till att palestinafrågan löses - se till att palestinierna kompenseras. Först genom att de får tillbaka ockuperad mark från Israel, sedan att de ersätts för det som har bestulits från dom (detta är upp till alla som stödde FNs besult att betala), samt att se till att säkerheten för såväl palestinier samt israeler garanteras (t.ex. genom att inte tillåta något land i området att ha kärnvapen).