Kjell Fohrman skrev:Man kan till att börja med bete sig som en demokratisk stat och t.ex. följa FNs konventioner.
Isarel är den stat i Mellanöstern som har den särklassigt största militärapparaten, de är det enda land där som de facto har kärnvapen.
1). I det här fallet har man helt enkelt inte haft något val. Man blir beskjutna med tusentals raketer. Vad fan skall man göra? Hoppas på att rakterna tar slut? Varning på varning utdelades. Hamas ville helt enkelt ha igång ett krig. Nu sitter dom på svartepetter men ser det inte så själva. Snarare ser dom sig som blivande martyrer och ger fullständigt fan i konsekvenserna för civilbefolkningen.
Israel är mer mån om dem än vad Hamas är.
2) Jo, det är sant. Och en jäkla tur att det är Israel och inte något arabland som har kärnvapen. Jag säger det igen - tänk Dig dessa vansinniga fanatiska mullor med kärnvapen.
9/11 skulle vara en fis i vinden eller ett yngel i Malawisjön i jämförelse.
I och med att det faktiskt är Israel som har flest och bäst vapen, är ju Hamas aktioner än större dårskap. Det finns ingen annan förklaring än att de faktiskt har önskat den här reaktionen från Israel, medvetna om omvärldens kommande protester.
Men så länge det finns en enormt stark judisk lobby i USA, kan Israel hålla på tills dom inte orkar själva längre.
Obs! jag säger inte att det är bra - jag har många gånger svurit ve och förbannelse över Israel. Minns Sharons tripp till Tempelberget för ett antal år sedan. Fullständigt vansinnigt.
Men i den här specfika konflikten ger jag Israel rätt.