Först vill jag hålla med om att det är tragiskt att civila offras för Hamas sak men tyvärr är det oundvikligt. Hamas har själva sett till att gömma sina vapen i moskeer och bland bostäder.
Jag är helt övertygad om att soldaterna ur IDF gör sitt absolut bästa för att undvika civila offer men kan inte nog understryka att det är en väldigt svår sak att strida i tät bebyggelse där motståndarna dessutom inte ens följer "krigets lagar" (T.ex. att de skall bära vapen öppet och ha tydliga markeringar om att de är kombattanter - detta är lagar som skall verka för att bl.a. minimera civila offer).
Återigen, jag håller med om att det är väldigt tråkigt att civila män, kvinnor och barn drabbas men ingen kan påstå att detta är en oväntad reaktion från Israels sida. I förlängningen kan man också hävda att de boende i Gaza dragit på sig detta problemet självmant eftersom de tillåter Hamas att obstruera möjligheterna till fred.
/J
PS. Katharina, åsikter om något såpass stort som det här bör definitivt inte kvävas ty, i min mening, vore detta bra mycket värre än att någon kan ta illa vid sig. DS.