Det blev väldigt bra når godare har jag nog inte ätet:)det blev inget över 1.5 kg File rakt ner i magen:Ddet ska även tillagas imorgon hade jag tänkt men då inte med Potatisgratäng där hade jag tänkt nåt annat...Du har inga tips??

Skala potatis och dela den i ganska stora bitar, en normalstor i fyra bitar ungefär.

Lägg potatisen i vatten och spola sedan av den. Häll upp potatisen på en kökshanduk och torka den. Detta är för att bli av med stärkelsen i potatisen.

Ta en stor skål som du häller ca 1 dl olja i, häll även i grovt salt och grovmalen svartpeppar. Ner med potatisen och rör runt.

Ös över potatisen i en långpanna, helst ett bakplåtspapper i pannan. Notera ös över, det ska inte med mer olja än den som fäst på potatisen!

In i ugnen på 225 grader. Rör runt efter 30 minuter, låt gå ca 15 minuter till. Kolla med sticka att den är färdig och smaka. Salta eventuellt med ett fint salt om det behövs.

Nu kommer det finurliga, dra ner värmen till 150 grader och laga resten av maten. Eller ställ in köttet om du ska ha det i ugnen. Potatisen kan stå upp till en timma i låg temp och den blir nästan bara godare och godare. I alla fall de första 30 minuterna.

Till detta ska man helst ha en fast potatis, jag använder Asterix.