TinaM skrev:Grattis till räklingarna!:)
Snart har du samma problem som jag och undrar vad du skall göra av med dem alla!:d
Jag köper ju mina fiskar i samma affär som du och jag har också haft problem med vita fläckar och döda fiskar som du vet. Nu säger jag inte att det är något tok med fiskarna i affären men de kanske är känsliga för något i vårt Uppsalavatten. Det är inte så många som kör SA i Uppsala, de flesta kör afrikanska ciklider.
Hur som helst. Jag isolerade en kardinal för drygt en vecka sedan när jag upptäckte en vit fläck på den. Jag har medicinerat med Medimor enligt bruksanvisning modifierat till 30 liter och idag är dag 8 och fisken är pigg och fläcken borta. Jag kör nu dagliga vattenbyten med nytt vatten från min 720 och räknar med att släppa fisken tillbaka i 720 om några dagar.
Bild på min sjukbalja där även patienten syns:
[ATTACH]16412[/ATTACH]
Tackar :) Ja jag har en kompis som var lite sugen på räkor men sen vet jag inte vad jag ska göra med resten om de blir överbefolkat.
Nej jag vet inte heller om det är problem i affären utan det kan ju vara uppsalavattnet som gör dem känsliga.
Jag har nu börjat medicinera med Mycopur som de sa i affären skulle fungerar mot svampinfektion och det står också så för packningen att det är mot svampangrepp, hud-och gälparasiter. Den dosaras i tre dar sedan får vi se hur det har gått.
Det värsta är att det är så svårt att se i sjukkaret om de har blivit friska. De blir bleka i detta kar och då ser jag inte de vita prickarna.
Vad hjälper Medimor emot?
Jag har iaf inte haft några dödsfall den här gången. Jag hoppas att de ska hjälpa med den här kuren, vill ju så gärna få i mina skalarer någon gång.