JojjeN skrev:Kan ingen posta en bild på ett sköldpadds akvarium, för jag har någon konstig bild framför mig att alla sköldpaddsakvarium är helt bruna av skit, med en sköldpadda stor som hela akvariumet som simmar fram och tillbaka, men för litet akvarium för att vända sig om.
Men är bara ett akvarium som jag har sett, som såg ut så, så jag vill ha en ny bild att kuna tänka på när jag hör ordet "sköldpadds akvarium" ;)
Har tyvärr inga bilder på den i datorn. Vi har ett litet akvarie bredvid som är landdelen med sand och torv i, dit kommer hon genom att klättra gå på en korkbark. Över landdelen har hon en UVB-lampa som oxå är värmelampa. Visst blir det mer smutsigt i ett akvarium med sköldpadda i men inte så det ser ut som du menar. Hos oss är det mest sand som hon får med sig ner från landdelen. Vi har dock inget grus på botten utan några rötter och så som sagt var lite sand. Det skulle inte fungera. Vi hade det ett tag när hon var liten men det går inte nu. Vi skulle få ta ut all gruset för att rengöra det typ en gång i veckan. För våran sköldpadda fungerar det inte att äta i en balja som en del gör, hon äter inte. Därför bajsar hon oxå i akvariet men vi brukar ta en hov och plocka upp bajset, då blir det mindre smutsigt och grumligt. Vi har ganska mycket växter i. väldigt mycket andmat, hornsnärv och musselblomma och det gör säkert att vattnet blir bättre. Finns det akvarieväxter som renar mer än andra och som inte är giftiga? De måste kunna överleva utan att ha rötterna nergrävda.
Antagligen kommer det gå åt mer växter under våren och sommaren för jsut nu äter hon inte så mycket eftersom det är vinter.