Kramfors skrev:
Om hundar är som ägarna gör de till varför måste en ägare som hade två Rottweiler avliva den ena hunden när de fick barbarn.

Han litade inte på den.

Hände samma sak när mina föräldrar fick mig. De hade en bordercollie/kelpie(stavning?)-korsning som var superagressiv när min mamma fick honom. Men efter ett antal incidenter(inga skador utan bara utfall osv.) fick mamma nog och visade honom vem som bestämde. Efter det var han en riktig drömhund. Vi har hästar och mamma kunde rida ut med honom lös vilket visar vilket ledarskap hon hade. Men sen fick dom mig och i början "skyddade" han mig om jag satt stilla och någon han inte kände gick fram till mig. Men när jag började gå och försökte stödja mig på honom började han morra åt mig istället vilket resulterade i att mina föräldrar inte vågade ha honom kvar eftersom pappa inte hade något ledarskap över huvud taget och mamma inte alltid kunde vara hemma samtidigt som både jag och hunden. Han funkade liksom jättebra med vuxna.

Så det är inte alltid att det är ägarens "fel". Som i mitt exempel kan man få en problemhund från någon som inte klarade av den över huvud taget. Det är endå en väldigt bra prestation att kunna få den hunden hyfsat "normal" elr vad man vill kalla det. Jag tycker att så länge som det faktiskt funkar ska man inte tveka för att göra en sån sak. Liksom hur många hundar som man säger är agressiva är egentligen "obotligt" agressiva? Dom kan leva ett långt och lyckligt liv om det inte uppstår komplikationer.

Jag tycker att det dessutom är fel att lägga skulden på EN ras. Man läser i tidningarna att det är kamphundsattacker här och kamphundsattacker där, men hur många av alla överfall av tex. vanliga "familjehundar" tar dom upp i tidningarna då? Det blir liksom inte lika uppseendeväckande med titeln "Barn bitet av golden retriever" som "Barn bitet av kamphund/pitbull"(Nu syftar jag inte på just de raserna utan de är bara exempel).

Som flera sagt tidigare DET ÄR ÄGAREN SOM AVGÖR HUR HUNDEN BLIR. Har man ledarskapet ska hunden inte ens DRA I KOPPLET. Den ska kunna lyda utan att bråka(såvida den förstår vad man vill att den ska göra). Sen spelar ju den första ägaren också jättestor roll. Om man får en hund från någon som har tex.misshandlat hunden elr bara inte uppfostrat den rätt från början kan det vara svårt att ändra felbeteendet till 100%.

Oj vad långt det blev!xD
Men nu har iaf jag sagt mitt.