jag vill bara ge min erfarenhet av eheim 2210 och fluval 3+! 2210 tycker jag låter en hel del (vibrationer) sen så drar den ofiltrerat vatten genom en springa vid översta filterbehållaren samt att den är väldigt synlig i karet pga sin turtle gröna färg, sen har den keramisk axel som du kanske också lyckas knäcka:p Fördelen är modulerna som man kan rengöra växelvis!Tehya skrev:Tack för alla era svar! Kul att man kan få lite råd och stöd i detta.:)
Jag bestämde mig för dessa två: Eheim 2210 och Eheim/Jäger - 100 w, jag tror att jag är rätt nöjd med det. Får bara hoppas på att allt ska funka som det ska. Har tappat suget lite med allt i och med att jag har haft det jobbigt med döda fiskar, sjukdomar och kanske en deprimerad (?) kampfisk. Även om jag har gjort allt som folk har sagt så blir det ändå inte bra.:(
Det som är så tråkigt är att det inte finns exakta svar på allt.
Fluval däremot är bra mycket tystare och väldigt lätthanterlig och bra åtkomst när man ska ta ur impellern för rengöring. den håller ett bra flöde under lång tid pga sin exellenta konstruktion, sen är den svart och smälter in bra i karet!
Du kanske kan gissa vilken pump jag skulle gå på;)
döda fiskar och sjukdomar har oftast sitt ursprung i för dålig biologisk fitrering i förhållande till antal fiskar och matmängd! då får man komplettera med ett innerfilter till eller använda ytterfilter, om man nu inte är lite händig och fixar egna filterlösningar förstås:)