Det är flera saker som förbryllar nybörjare med färgprofiler.
1) Alla browsers kan inte använda färgprofiler och då används oftast sRGB IEC91966-2.1. Bilden måste alltså ha den profilen för att den ska se samma ut i Photoshop som i browsern. Edit/Convert to Profile och sedan sRGB IEC91966-2.1 med tex Perceptual intent.
2) Nya photoshopversioner använder "proofing" som används för att visa hur bilden ser ut om man skriver ut den med helt andra färgrymder. Det är användbart om man ska göra en fotobok där skrivaren t ex använder någon coated CMYK som har markant mindre färgrymd än skärmar. Ibland är Proofing påslagen default och då redigerar man i en annan färgrymd som gör att den ser *markant* annorlunda i Photoshop jämfört med om man om man sedan konverterar den till sRGB IEC91966-2.1 och kollar i en webbläsare.
3) Nya windowsversioner har också färgrymdsinställningar. Det är användbart om du vill kalibrera skärmen så att färgerna ser bra ut överallt. Den överskuggar allt annat så om du har en färgrymd i Windows så kommer din redigering av bilden återspegla det. Förhoppningsvis är det en bra sak om du kalibrerat skärmen någorlunda rätt. Jag gör det manuellt i en egen defdac-profil där jag kollar på lite olika kalibreringsscheman på nätet och ställer in R, G resp B tills färgerna ser bra ut på dom bilderna.
4) Man kan även kalibrera RGB-färgerna direkt i monitorn, som eventuellt motverkar en inställd färgprofil i Windows.
Så sätt alla regalge på monitorn i defaultläge. Välj vilken profil som helst och kalibrera med Adobe Gamma. Stäng av Proofing under View-menyn. Redigera i vilken färgrymd du vill och sist konverterar du till sRGB IEC91966-2.1 innan du sparar till jpg.
"Save for web"-funktionen underlättar eftersom du ser resultatet hur originalbilden ser ut bredvid webbilden, men då strippas EXIF-informationen. Även i nya CS4 även om den säger att den sparar den. Bugg eller feature vet jag inte. Jag undviker Save for Web.