gugges skrev:Om man vill byta eller utöka batterikapaciteten på en UPS så måste den vara av "Online typ" och inte av offline typ som denna är, anledningen till att det inte bara är att byta batterier är att de inte är gjorda för att köras en längre tid oavsett last då sånna här offline UPSer använder sig av ferritkärnor i välxelriktardelen som akumulerar upp värme snabbare än de kan kylas av.
Så i dessa så vägs batteriekapacitet mot last och vämreutveckling i komponenterna för att de inte ska börja brinna, sätter man dit batterier med betydligt högre kapacitet så är risken stor för brand när kärnorna blir överhettade! Jag hade samma tanke som du eftersom man skulle få med all automatik men la ner när jag såg vad som händer när man "överkör" dem...
Jag var inne på din linje först och fick den infon av en polare att den kopplingen bör jag inte gör om jag inte vill ha en potentiell brand härd i huset. Av detta kom jag fram till att en batteri laddare som underhålls laddar två fritidsbatterier som är kopplade till en växelriktare som slår till vid bortfall av nätspänningen och skiljer samtidigt bort elnätet från utrustningen. Det sistnämda har jag inte ritat klart än men har det under betänkande. Jag kan tänka mig att någon har skapat denna anordning och det finns säkert ritningar till gängliga på nätet.:p