Matuski skrev:
Yes! Hittade två snäckor i mitt akvarium. Den ena hade placerat sig mitt i akvariet, väl synlig på en rot.

"Är det där en sten?"

Nej.

Snäckor.

Förresten, nu undrar jag(ja, jag undrar en massa nu för tillfället);

Är det möjligt att jag kan ta två platys och två ancistrus på fredag? Eller är det säkrast att bara ta en ancistrus för att undvika förgiftning? Eller är det en helt tokig ide och jag kan bara börja med de två platyhonorna?

Skulle gärna ha en ancistrus från början så att inte jag får större algproblem.

Fick dessutom två olika algskrapor idag. En lång och en magnetisk.

Och kan ni ge en någorlunda exakt lista om hur jag skulle kunna bygga upp mit fiskbestånd? T.ex på fredag två platys, om en vecka resten av platyna, o.s.v?

Tänker använda Denitrols bakteriekultur. Har inte blivit klok på det som står på flaskan. När ska man börja använda den? Två dagar före fiskarna kommer eller dagen då de kommer. Eller ska man börja 10 dagar före de kommer? Är helt snurrig när det gäller deras text. Den är lite ... rörig.

2 platys å 1 ancistrus tycker jag låter bra. Går säkert lika bra med 2 st ancistrus.

1 månaden ska man ju ta't lungt med att släppa i fiskar. Sedan börjar man ju sakta men säkert med att släppa i fler. Beror på hur stora fiskar man tänkt ha. T.ex. så äre ju skillnad på 10 neontetror å 10 svärdbärare ^^

Med fördel så ska väl stimmfiskarna i med kort mellanrum.

Platy 1+4 Vet inte riktigt. Men dessa är ju ok att släppa i när du har i denitrol
Guppy 1+2 Går väl i månad nr2
Honungsgurami 1+2
Månad nr2
Blå kilfläcksrasbora 7 st
Månad nr3
Golden Zebra botia 6 st Slutet månad nr3

Denitrol börjar man med typ dagen innan man släpper i fisk. Den hjälper ju nitrifikationen, men för att det liksom ska fortsätta åt rätt håll måste ju fiskarna finnas i akvariet. Denitrol drar ju också ner på tiden mellan isläppning, dock ska man väl ta det lungt ändå, tycker jag.