flygrc skrev:Den störst risken är om en säkring eller jordfelsbrytare löser ut eftersom det måste återställas innefrån huset.
När strömmen går brukar det inte vara så långvarigt(om man nu inte bor i dom mörkaste småländska skogarna och får el från E-off)
För att klara ca ett dygn vilket kan vara själigt om man har någon som ser efter karet krävs en rätt så stor ups beroende på vad din pump drar.
Ex på ett 1200 l/h filter drar 20w vilket den ups som var som exempel , skulle klarat ca 80 min
Ett alternativ är en inverterare som är kopplat till ett bil batteri som i sin tur står på laddning hela tiden. Här krävs lite räknade så att man inte får en för liten laddare.(den ska räcka till att hålla batteriet laddat och driva pumpen, gissar på 5-10A)
Oavsett blir det också kostsamt, inverter ca 300, batteri ca 600 och en laddare ca 400. Sedan finns det kanske saker hemma redan som tex laddare.
Sedan finns det risker med det med det är ju fler saker som kan gå itu.
Vill man vara ännu säkrare så kopplar man med relä så att när man har 230v så går det på nätet och om spänningen försvinner faller reläet och invertern går in men det kräver kunskaper om el och allt vad det innebär.
Jag satt här för ett tag sen och ritade ett kopplingsschema för detta då vi alltid upplever x-antal strömlösa dygn per vinter. Men nu hittar ja inte den här på burken hade räknat ut laddare och hela alltet:mad:. Utgick från en vanlig bilbatteri laddare som jag byggde i skolan för flera år sedan med laddnings relä dvs att man alltid har fullladdat batteri och relävakt som känner av nät spänningen så luftpumpen skulle gå i gång om nätet föll bort. Tanken var och köra på två paralelkopplade biltema fritids batterier och en liten luftpump från sportfikebutiken som går på 12V som skulle mata luft till en syresten och ett litet billigfilter. Man skulle kunna koppla samma system mot en inverterare som gör om likströmmen från bilbatterierna till 230V växelström men livs längden blir ganska begränsad med tanke på hur mycket ljusramper värmare och filter drar i hop. Men man kunde släcka ner ena röret och koppla bort doppvärmaren under dagen för att spara ström svårare att lösa om man inte är hemma när strömmen går[:o].
Men men nu är det bara till att rita på nytt .