Katharina skrev:Nej, men varför har du inte matat dem och varför vill du ta död på dem??? Varför köpte du dem??? De sköter om akvariet.
Om det finns mycket matrester efter de andra djuren så blir Posthornsniglar många och finns det inte mycket matrester så blir det inte många. Om det ligger en massa matrester och ruttnar i akvariet utan att någon äter upp dem så blir det dålig vattenkvalité.. Matrester är alltså mat kvar som du matar eller döda växtdelar eller döda djur i karet.
Var rädd om sniglarna och rensa ur om det blir för mycket för tycke och smak. Det är bara att släppa i en algtablett så sitter det en näve sniglar på den sedan och det är bara att plocka upp en näve..
I ett bra balanserat kar får du alltså inte mycket sniglar och sniglarna räddar dig från att få fisk eller räkdöd..
Man kan även använda sniglar som indikator på dåligt vatten, alltså som ett vattenlarm. Om sniglar börjar att dö eller krypa upp till vattenytan och gärna lite över vattnet så är det dags att snabbt byta vatten och sedan ta reda på orsaken till oblansen.. ;)
Jag har inte matat dem eftersom jag fick dem sent igår. De var rätt nedkylda efter transporten och jag tyckte att de skulle få vänja sig vid sin nya miljö.
Jag köpte dem för att jag vill ha sniglar i akvariet men jag var inte beredd på att hitta minst 15 äggsamlingar redan dygnet efter, känns lite väl mycket i ett akvarium på 20 liter. De kommer temporärt bo i ett mindre kar ett par veckor innan jag sätter dem det de ska bo. Tänker mest att det skulle vara trevligare att ha ett djur som naturligt höll undan de mindre snäckorna/äggen än att behöva ta bort en del av dem då de blir för många, men såklart vill jag ha dem i karet.
Att jag undrar om Anentome helena är mer för att veta vad som händer om jag skulle stoppa posthornsräkor i karet jag har sådana, skulle vara fint med posthorn även där.