Har tyvärr använt ett sticktest. Det ska jag byta ut såfort jag kommer till en butik med riktiga tester i.. Så e ytterst tveksam till mina svar.

Som sagt. skulle höra av mig efter en vecka, och nu är det säkert dax.
Ljuset är kanon men har fått gröna alger som växer ganska duktigt på en sten och lite på bakre glaset. Hade planerat ett vattenbyte jusst men då jag stod och kollade på småsaker som virvlade runt i strömmen så var det ett "blad" som simmade motströms. ETT YNGEL!
Efter att ha letat en långre stund så hittade jag på det igen bakom en rot. Hämtar yngellådan å nu hittar jag ej det längre..

Åter till veckans experiment.
Har hafft två veckor nu utan vattenbyte. Ett par nattdioder. Väldigt uppskattat av guppyn som simmar där framför i ljuset nån timme till in på natten. Innan den går i skugga och vilar. Växterna har repat sig enormt sedan de fick mera ljus och lite skitigare grus.

Vad gäller den förmodade höjda nitraten så har mycket hängt med från det gamla akvariet såsom filter och inte rengort själva glaset nämnvärt innan uppstart hemma här.

Men alla fiskar simmar rom vanligt, har inte ens mårkt att någon skulle vara särksilt tjock heller.. =( hur tidigt innan födsel kan man se att en gyppy är dräktig? så att man kan förbereda nästa gång.

Ska ta lite bilder nu såfort mina batterier är laddade så kanske ni kan vägleda lite mera. tack för idag!