alg_oa1 skrev:
Ursäkta om jag är lite trög, men vad jag har läst i den här tråden verkar det vara skillnad på Hobbyn och akvaristik? Att hobbyn kan dö ut men inte akvaristiken!? Är inte akvaristiken själva hobbyn[:o]?

P.S Jag är väldigt trött nu och det kanske märks:p

Håller med om att det kan verka lite rörigt.
Grovt sett tycker jag dock att man kan skilja på 2 vägar att ha akvarium.
1/ Man köper bara ett akvarium för att ha något snyggt att titta på hemma och då blir det oftast ett akvarium med några av de vanligaste mängsfiskarna typ guppy, svärdbärare, platy etc. Det blir mer som att man har en möbel hemma - även om det i detta fall kan oftast även innebär att man sätter sig in hur "möbeln" skall skötas på bästa sätt för att det skall vara så fint som möjligt. Dvs man lär sig att sköta fiskarna.
2/ Man blir hobbyist - dvs man nöjer sig inte med att bara ha en snygg "möbel". Man vill kanske odla fiskar, man vill studera beteendet på nya arter, man vill experimentera i hur man skapar ett snyggt växtakvarium, man vill öka sin förståelse för och kunskap om vad som händer i ett akvarium etc. etc.
Som hobbyist behöver nya utmaningar för att kunnas utvecklas och om man förvägras detta så tröttnar man snabbt som hobbyist.