Hagi skrev:
Ni får ursäkta mig att jag inte har läst igenom hela tråden och heller ej är så väldigt insatt i problematiken men vad jag förstår så är mycket i lagstiftningsväg på gång som berör många akvarister. Om jag förstått rätt så skall ex ej vildformer då tillåtas, däremot odlingsformer. Men om vi antar att det finns en sjuhelsikes massa vildformer runt om i vårt avlånga land när lagen nu införs så kommer det väl inte innebära att vi måste massutrota alla de vi redan har!? Detta innebär att en stor variation av vildformer av fisk kommer att finnas kvar och odlas i våra hem skulle jag förmoda. Det handlar väl mest om införselregler för nya "fiskimporter" antar jag. De vi har lär vi väl få förvalta!? Annars vore det ju som att säga att exempelvis alla förekommande hundar av en typ som förbjuda skall avlivas. Kommer odlingen av vildformen att kriminaliseras?

Som jag skrev i mitt svar ovan (inlägg #66) så känns det inte meningsfullt att börja diskutera nu hur myndigheterna eventuellt har tänkt att praktiskt tänkt bära sig åt för att införa en ny lag - istället är det väl i så fall betydligt intressantare att diskutera vad som kan göras för att inte någon lag skall införas.