Långås skrev:Fast det finns ju ett par variabler till att exprimentera med än blixtstyrka;). Och medans man undersöker de andra tycker jag det är utmärkt med CLS och känner inte alls att jag stannar upp i utvecklingen. Däremot så går väl inte alltid utvecklingen lika snabbt som man vill men det är nog snarare bristande talang och bildseende än teknisk kunskap[:o].
Varför vill du själv åt CLS om det får dig att stanna upp i utvecklingen:confused::)
Som jag sagt så har jag alltid kört med manuella blixtar och alltså väldigt sparsamt använt mig av blixtautomatik. Det är främst för andra saker än fiskfoto som jag vill ha CLS. Jag har även lite idéer om att börja fotografera mycket mer helhetsbilder i karen. Där kan man spara tid med blixtautomatik och för att inte tala om porträttbilder och produktfotografering. Man får inte fastna i artfotograferingen.
Blixtautomatik är ett hjälpmedel som jag tycker man ska använda sig av - däremot är det inte fel att börja manuellt så att man lär sig grunden och mäta ljuset, testa sig fram osv.