ansjo skrev:
Men jag personligen köper inte en värmare som ska gå sönder, men när en värmare går sönder finns risken att den skenar iväg.

Det funkar heller inte för min del att ha en 50W doppis i mitt 900 liters kar, men å andra sidan är risken att den kokar fisken minimal då den inte orkar värma karet.

Så som du skrev dina inlägg med "skärpning!" och "djurplågeri" såg jag överhuvud taget inte din poäng, och eftersom det heller inte kom något konstruktivt förslag från dina inlägg utan bara dryga kommentarer så finns risken att du får negativa reaktioner.

Okej okej okej. Jag e kanske otydlig. Naturligtvis köper man inte en doppvärmare som ska gå sönder och man har normalt ingen nytta av en 50W i ett 900l. Helt överrens.

Alla som.... nej. Dom FLESTA som har eller har haft akvarium en längre tid vet att doppvärmare kan gå sönder. Det som händer i 9 fall av 10 när dom går sönder är att dom "hänger" sig. Värmeregleringen hänger sig. Dom SKENAR inte. Dom stannar i "on" läge. Värmer hela tiden. Har man då tex en 300W i ett 300l så blir det antagligen rätt tråkigt för invånarna. Lite beroende på omgivningstemperatur, värme från eventuella lysrör osv. Visst. Men antagligen blir fiskarna kokta. Om man råkar ut för detta. Vad gör man då? Gnäller för att doppisen gick sönder? Ja, det e väl okej. Vad säger man när man står i lokala akvarieaffären och ska köpa ny doppis då? -"En 300W doppvärmare tack, den bästa ni har för jag vill inte den ska hänga sig igen"? eller kanske -"Jag tror jag testar en 150W doppvärmare den här gången, min 300W hängde sig och det blev inte så kul"? Missar man orsak-verkan tre ggr och verkan är att man koker sina invånare så tycker jag iaf att ett "skärpning" är på sin plats. Men det är såklart bara min åsikt och vi får ju alla tycka vad vi vill.