Kjell Fohrman skrev:Ja ha du - helst plötsligt så tror du att politikerna agerar smart - samtidigt som du senare i inlägget talar om hur korrupta dom är.
Det finns väl för övrigt ingen förutom några politiker med glädjekalkyl som tror att räddningen av Carnegie kommer att gå med vinst.
Många politiker är "streetsmart" -men skulle sannolikt inte klara ett vanligt jobb på ett kontor med stress, betygsättning några gånger per år, högt ställda målsättningar och kontinuerliga mätningar hur man ligger till i förhållande till målsättningen - och degradering om man inte uppfyller dem. För att inte tala om svenska politikers (generellt - det finns undantag) pinsamt dåliga kunskaper i andra språk än svenska.
Min poäng om någon missat det, är att politiker stiftar lagar och regler alla utom de själva måste följa.
Jag vet till exempel inget privat företag som tillåter sina anställda att beställa en resa i Euroclass och låta företaget betala denna - sedan får den anställde göra vad han vill med biljetten och t.ex. lösa in den mot kontanter och sedan boka om resan i monkey-class och lägga mellanskillnaden i fickan. Vad sedan gäller flygbolagens bonusprogram gäller det t.ex. i de flesta företag att bonuspoängen tillfaller företaget och skall utnyttjas vid tjänsteresor. Hos politikerna är bonusen privat och används såklart vid semesterresor.
Sjukskrivning - ett annat kärt ämne. En riksdagsledamot behåller sin lön utan avdrag vid sjukdom medan vi vanliga dödliga får ersättning baserat på 80% av en månadslön på ca. 26.000.- - och så har man dessutom mage att komma med att de avtal som i många fall gäller mellan fackförbund och näringslivet om att en försäkring täcker upp, upp till 90% av lönen, inte skall få förekomma - då skall enligt regeringens förslag, sjukpenningen sänkas med motsvarande belopp så ingen får ut mer än 80% - förutom riksdagsmännen alltså som får sin lön ograverad - sjukdom eller inte.
Sen har vi ju det där med föräldraledighet där systemet utnyttjas friskt. En riksdagsman/kvinna går på föräldraledighet -säg i Januari-och tänker sig vara borta ett år ungefär.
Lagom till riksdagen stänger för sommaren i slutet av maj, anmäler riksdagsledamoten att denne träder tillbaka i tjänst och således kvitterar ut fullt arvode under sommarmånaderna när ändå inget arbete sker i riksdagen. När vi då närmar oss mitten av september, träder ledamoten tillbaka in in föräldraledighet igen. På frågan om de inte ser något omoraliskt i detta blir svaret; "Jag följer bara reglerna" (och vem har skapat dessa regler, tro)?
Jag kan hålla på en hel dag med dylika exempel men det orkar jag inte. Jo, ett litet till.
Yvonne Ruwaida - storfuskare och taxiåkerska - åker alltså taxi för skattebetalarnas pengar - över 100.000.- på ett år. För det första är hon miljöpartist och talar om för oss andra att vi borde cykla. Och så har hon mage att kalla taxiresor för "allmäna kommunikationsmedel".
Jag tror jag spyr.