[quote=Hogan1;1216946]Jo - men nu talar vi nutid - och regeringen går inte på samma mina en gång till utan säkrar sig med de avgifter de tar in från bankerna framgent.
Jag håller fullständigt med om att vid den förra krisen i början av 90-talet borde man absolut ha villkorat utbetalningarna - och nu har man lärt läxan. Och det är väl därför som ingen (förutom Swedbank) vill gå med den här gången.
Jag återvänder emellertid till våra kära politiker, vår tids nya frälse som stiftar lagar, sätter sina egna löner och pensioner och således står utanför hela problematiken med förlorade jobb och inkomst. De allra flesta i regering och riksdag skulle inte klara sig en vecka på min arbetsplats - och definitivt inte på den lönen - och på eventuell a-kassa (vilken inom parentes inte har höjts sedan 2002).
nåja, med jämna mellanrum så minskar faktiskt antalet politiker.
exempelvis så försvann en av två kammare i riksdagen för inte så länge sedan...kommer inte ihåg om det var i slutet på 60 eller början på 70 talet...vips så var 50% arbetslösa...
för inte så länge sedan slogs två län ihop här nere i söder...vips 50% arbetslösa.....
så visst har även dom känt av arbetslösheten.....
att de inte har känt av inkomstlösheten är en annan fråga.-.-....:p
samtidigt så måste jag nog säga som någon annan sade i tråden.
kostnaden för politikers pensioner är i det stora ganska löjlig.
samtidigt är diskussionen om Nordeas pensioner oxå ganska löjlig.
Man bör beakta att Nordea leker på samma planhalva som alla andra
banker, dvs de drivs som vilken privatägd bank som helst.
och är det så att handelsbanken, SEB, Swedbank, etc etc har denna nivå på löner och annat, så måste även Nordea pynta ut med samma nivåer för att kunna konkurera med den personalen som skall sitta längst upp.
att privata företag tar ut vilka löner och pensioner de vill har man egentligen inget att säga om, eftersom det är deras egna pengar.
jag håller med om att eventuella stödåtgärder skall vara villkorat.
antingen betala tillbaka, eller aktier i bolaget som sedan kan säljas.
.