Hogan1 skrev:
Jomen Kjell, skillnaden är ju att direktörerna i näringslivet inte avlönas med skattepengar - vilket ju cheferna gör i statliga verk och företag där staten är (majoritets)ägare. Samma gäller också riksdagsledamöter och regeringsmedlemmar.

Om en näringslivsdirektör avtalar till sig miljonpensioner så drabbar det på sin höjd aktieägarna - men i sammanhanget med ynkliga belopp. Tja, jag kan hålla med om att det osmakligt att kvittera ut en pension på 100 miljoner som tack för misskötsamhet - det sticker i ögonen såklart - men jag har egentligen inga synpunkter på vad privata näringsidkare förhandlar sig till för avtal.

Det är när politiker och andra som avlönas med dina och mina skattepengar, ser sig själva ståendes över lagen och när (som nu) "arbetslinjen" inte gäller för detta frälse - utan det är bara att sitta ner på rumpan tills nästa landshövding, ambassadör, generaldirektör eller vad det nu kan vara, skall utnämnas. Och blir det ingen utnämning så går det bra ändå med en hygglig månadslön resten av livet. Extrainkomsterna tas ju självkart in via deras egna aktiebolag - och så tar de ut "arvoden" i stället för lön vilket inte påverkar riksdagspensionen.

Du lever i drömmarnas värld - som jag skrev ovan så är det indirekt skattebetalarna som får stå för direktörernas pensioner genom att staten betalar ut miljarder till bankerna för att rädda dom från konkurs, eller genom att de betalar stora pengar till de arbetslösa på svenska bilföretag efter att amerikanska biljättar tömt dom på kapital.

Jag stöder inte på något sätt fifflande riksdagsmän - men tycker som sagt att det är än märkligare när andra kan sno åt sig 50 ggr mer pengar utan att folk bryr sig.

Det blir lite som när någon lärd man en gång sa -
när man mördar en person - så är man en simpel mördarre
när man mördar 10 - så är man en psykopat
när man mördar 10.000 - så är man en hjälte och segrare

så när man snor en miljon så är man en skurk
när man snor 200 miljoner så är man smart