I mitt större kar hade jag en javaormbunke som den/- dem första månaderna inte tyckes växa alls, men efter det så hade jag helt plötsligt flera nya skott.

Ja det verkar som javaormbunkar "laddar" en hel del innan dom tar fart. Dvs man ser inte en förbättring i näringsförhållandena direkt som på andra växter. De svarta fläckarna tyder på att den har börjat återanvända gamla blad och det brukar Javaormbunkar vara riktigt bra på. Ser lite trist ut så jag brukar ta bort de fula bladen. Det brukar dessutom trigga dom att börja slänga ut fler blad om dom är lite segstartade.

Kan se ut såhär:
http://i68.photobucket.com/albums/i26/mralgae/blogger/blogger%20plants/javalessc02.jpg

Dem svarta fläckarna på bladen kan betyda att den får för mycket ljus, har jag för mig.

Njaee. Det beror lite på hur man ser på det. Får en växt en massa ljus och enbart vatten och grus så kommer den förstås snabbt påvisa näringsbrister, men i akvarier har inte ens de värsta hightechburkarna i närheten av den ljusmängd som finns i naturen.

Det som händer om man skulle lyckas skaffa så mycket ljus är att fotosyntesen mättas på ett maxvärde och växten kilar på så gott den kan - vatten har den ju i överflöd så humiditeten är ingen fara med. Skickar växten däremot upp några blad nära belysningen så blir dom svedda/uttorkade direkt.