Hej! och tack för det snabba svaren! Har inte hunnit skriva tillbaka hur det har gått.

Erik... hur räknar man ut fisk/massa för att få rätt proportioner? förstod inte riktigt.
Jag brukar byta vatten ca, var 5e eller 6e dag beroende på hur smutsigt det är. Sen har jag alltid i aquasafe mot amonika, klor o dyl i vattnet fån kranen. Jag har även i ektozonsalt ca 0.5g/liter mot bakteriehalten i vattnet.
Botten brukar jag dammsuga varje gång. Ibland dammsuger jag den emellan vattenbyten med en 'vattendammsugare' som har ett litet filter som vattnet passerar igenom tillbaks till akvariet.
Fast slöjisarna brukar ta det mesta eftersom de konstant letar efter mat. Gruset jag har är av mindre korn och det kan också vara att han har svalt några korn som satt sej nånstan i tarmarna, eller? :confused:

Sen har jag läst i nån sajt över skötsel av slöjor att har de problem med förstoppning kan man mata dom med 'daphnier' som jag inte riktigt vet vad det är, det ska innehålla mycket näring och få fart på magen. I butikerna har de inte daphnier med de har 'cyclops' som jag inte heller vet vad det är men personalen påstår att det är samma. Jag har iaf testat dom och det verkar ha blivit bättre. Mefisto hänger inte längre vid ytan och simmar bra, fast på natten när jag har kollat honom har han hängt vid nån hörna uppe vid ytan. Jag tänker byta vatten när jag kommer hem idag iaf och följa dina rekomendationer Erik. Sen får jag se mej om efter nått större kar. Vad rekomenderas för storlek? Nån?