Svarar diverse inlägg.
Agar-agar finns det ett märke som heter Telephonic brand och kostar 15 kr för 25 gram vilket räcket till 2-3 kg räkmix beroende på önskad fasthet. Agar-agar sägs ha 6 gånger starkare bindningseffekt jämfört med gelatin, detta gör att mixen inte dammar.
Skulle jag istället köpa pellets från grossist skulle jag få beställa ca 35 kg för att komma upp i fraktfri order. Rimligvis beställer man något mer, så säg att jag behöver beställa 25-30 kg pellets åt gången som jag får hämta på posten.
Räkmix gör jag ca 15 kg var 14:de dag, att tillverka 15 kg mix för mig tar ca en timme. Inköp tar väl si så där en halv timme men då handlar jag ju även annat. Dessutom kan man enkelt plocka ut de rödaste räkorna för slippa tillsätta så mycket algmjöl(Astaxanthin).
Vatten byter jag ca 20 % per vecka räknat på hela volymen, i mindre kar med hög last upp mot 50 %. Nitrit kommer som mest upp i 0.05 och nitrat når maximalt 50 innan vattenbyte i karen med högst belastning. Proteinhinna har jag inte sett sen jag slutade att mata med pellets varannan dag.
De fiskarna som jag har som har känsligast mage (de jag haft många dödsfall i samband med pelletsmatning) är Haplochromis sp. "ruby green", och Haplochromis sp. "red piebald". Vissa pundamilia-arter vägrar även äta pellets med hög proteinhalt. Insjunkna magar på victoriaciklider har också minskat drastisk sedan jag mer och mer gott över till räkmix. Förstoppning hos haplisar från Malawisjön har också minskat.
+ och - konto för räkmix som jag ser det.
Fördelar med räkmix:
Billigare och lägre moms.
Ger fiskar med bra färger.
Ger fisk med former liknande vildfångat.
Man vet vad det innehåller.
Är man inte nöjd med resultatet kan man ändra ingredienterna.
Mindre vattenbyte
Nackdelar:
Slabbigt att göra.
Tar tid att göra.
Man måste göra en rätt stor batch för att det ska bli bra.
Tar plats i frysen.
Kontentan för min del, billigaste färgpelletsen och min lyxräkmix kostar nästan exakt lika mycket om man räknar in arbetet. Men jag får en friskare och vackrare fisk med ett utseende som liknar vildfångad fisk med min räkmix. Vilket är fullt tillräckligt för mig.
Lägger även upp två till bilder på räkmixmatning