Azur skrev:Jag kan bara tala för mig, men jag köpte 2 burkar Aquatic Nature Tropical Excel för något år sedan, och varenda gång jag matade med det började jag hitta döda fiskar inom någon dag.
Jag kastade tyvärr burkarna när jag insåg sambandet, men jag är personligen övertygad om att det fodret var Made In China och förorenat med melamin (man vet nu att det var i stort sett standard att blanda i melamin i foder i Kina).
Dom satsar inte på återkommande kunder om det dör fisk vid varje utfodring, det skulle ju inte finnas särskilt många fiskar kvar efter ett tag.
Azur skrev:
Fast jag har väldigt lite fisk och väldigt låg belastning, och har inte heller proteinhinna.
Jag kör då ändå med en extra proteinrik mix, som bl.a. innehåller hela ägg och tillsatt fiskolja.
Med låg belastning, alltså lite foder kan jag förstå att du inte får hinna.
Azur skrev:
Agar av god kvalitet, dvs inte hälsokostagar, funkar så. Det blir ingen vit dimma i vattnet med agar som bindemedel.
Vit dimma har jag inte reflekterat över, men jag tror dig när du säger att agar kan vara bättre än gelatin, vad är det för kostnad och tillgänglighet på agar som duger?
Azur skrev:
Pellets fungerar (om det inte är förorenat med t.ex. melamin, förstås) och är praktiskt att använda, men skitar ned vattnet mer. Räkmix är tveklöst bättre näringsmässigt, men är dyrare och bökigare.
Jag kan tänka mig att du har "koll" nog att blanda ditt eget foder som är bättre pellets, men tror du att ens 1% av "räkmixblandarna" är i närheten av din kunskapsnivå?
Hur menar du att pelletsen skitar ner vattnet mer?
Och att räkmix tveklöst är bättre näringsmässigt, syftar du då till din egen "räkmix" för dina fiskar, eller även standardräkmix (eventuellt med astaxantin) vs spirulina-astaxantinberikat guldfiskfoder för vanliga mbunas, i så fall undrar jag hur?