Jag tycker det är lite lustigt - ingen skulle väl få för sig att pulvermos är bättre än potatismos gjord på färsk potatis, men pga reklamen från pelletstillverkarna tror vi det om pellets.
Det är samma eller bättre ingredienser i min räkmix som det är i laxpellets, med den skillnaden att min räkmix är färsk & frusen, inte är värmebehandlad och torkad, plus förstås att jag inte höjt proteinhalten med sojapulver. Hur skulle min räkmix rimligtvis då kunna vara sämre än pelletsen?
Det finns inget speciellt i Laxpellets: det är fiskmjöl, sojamjöl, spannmål, konserveringsmedel, och tillsatta vitaminer samt eventuellt färgförbättrare (astaxantin, spirulina) och "attractants", dvs smakämnen som man vet får fisken att äta.
Min räkmix är fisk, räka, ärtor, bläckfisk, ägg, och tillsatta vitaminer och astaxantin och vitlök. Just astaxantin och vitlök verkar f.ö. vara de "magiska ingredienserna" i flera av de mest omtalade pelletsfabrikaten.
Pulvermos äter man för att det är snabbt, praktiskt och fungerar; torrfoder av alla slag ger man till sina fiskar för att det är snabbt, praktiskt och fungerar. Inte för att det är överlägset bra.
En icke obetydlig fördel med att göra eget foder är att till skillnad från de som matar med pellets vet jag vad jag matar med. Jag vet helt säkert att maten inte innehåller antibiotikarester, jag vet att jag inte tillsätter melamin för att på ett billigt sätt öka proteinhalten, och jag vet hur maten förvarats.