Nejlikeolja klassas knappast som gift. Min flickvän hade med sig en flaska "clove oil mouthwash concentrated" från thailandsresan senast. Det brukar även sägas att man kan leta sådan på hälsokostbutiker i sverige. Tror inte det är direkt giftklassat då.

Jag tror att det kan vara bra att skära/klippa fiskens nacke längre fram än bakom gälarna. Det kan bli rätt långt bakom hjärnan då. När jag har behövt avliva akvariefisk har jag försökt klippa precis där fjällen tar vid i nacken (vet att alla fiskar inte är lika konstruerade). Att försöka bryta nacken av små fiskar vet jag sedan åtskilliga metningsäventyr brukar oftast resultera i två fiskbitar, ett huvud i ena handen och resten i andra handen och en massa blod.

Sax ser jag som rätt optimalt för mindre fiskar. Du kan placera snittet bra, du behöver inte lägga fisken på ett underlag för att skära och det går snabbt. Fisken i handen i håvnätet, vänd upp ryggen och "snikt" så är det klart. Erkännes - jag är inte särskilt blödig (som sagt mycket metning).