Intressant! Självklart vill jag att de ska växa och bli stora och fina:D

Som jag har förstått det så ska de ha lite mat flera gånger per dag och att det ska vara lågt proteininnehåll.

Vad kan jag mer göra/ge dem?

Foder:

Lågt proteininnehåll jämfört med en många andra fiskar, och innehållet i många sorters torrfoder, ja.
I pricincip är alla pellets för guldfisk eller koi som är så pass påkostade att de innehåller spirulina eller astaxantin näringsinnehållsmässigt fullständigt kompletta tillräckligt välbalanserade för maximal hälsa. Vill man verkligen att de ska få maximalt bra förutsättningar kan man göra som mig, jag har foderautomat som matar 4 ggr/dag, plus andmat, Lemna minor, en liten näringsrik flytväxt som kan förökas i skrämmadne takt som man kan ha i akvariet så att slöjstjärtarna kan äta när de vill. Dessutom finns det i akvariet även en liten märlkräftsart, Hyalella azteca, de få exemplar slöjstjärtarna får i sig har ingen avgörande betydelse för slöjstjärtarnas hälsa eller tillväxt, men lite extra omväxling i kosten blir det ju.

Vattenkvalitet:
Med all den maten så påfrestas vattenkvaliteten ganska hårt, men vi vill ju ha god vattenkvalitet, och det kan man uppnå till exempel med stort akvarium, bra filtrering, mycket vattenbyten och växter som växer mycket. Filtrering handlar inte bara om liter per timme, det handlar faktiskt ganska litet om just det, hur mycket filtermatrial man har är mycket mer avgörande för hur bra filtrering man har, bland fördiga filter rekommenderas ytterfilter, ju större desto bättre, gärna i kombination med innerfilter. Vattenbyten ska man göra ofta, det behöver inte vara så stor del av vattenmängden varje gång. Delvis för växternas skull är det värdefullt med bra kraftig belysning, dessutom är det bra att tillsätta växtgödning, iaf mikronäring och kalium. Kväve, fosfor och Co2 råder det sällan egentlig brist på i ett akvarium med välmatade slöjstjärtar, snarare tvärt om. Starkt ljus uppskattas även av slöjstjärtarna och är en viktig faktor för att få så starka färger som möjligt.