Bordusius skrev:Det är ju tyvär så att hur mycket vi människor tror att allt går att kontrollera till 100% så är det inte så saker fungera rent fundamentalt. Även om lagar, regler, hundkörkort, ägarrätt osv skulle införas så kommer människor OCH hundar skadas\dödas av varandra.Det finns ju inte en samling regler för att upnå utopin så att säga.
Visst kommer människor och hundar skadas och dödas av varandra väldigt lång tid framöver, kontroll så som "hundkörkort" på det sättet som jag beskrivit det i en här tråden ser jag inte hur det inte skulle kunna minska problemen med både hundattacker och vanvård i mycket hög grad.
Däremot skulle hundkörkortsystemet och även dagens "system" vara helt och hållet verkningslöst om man accepterade att attackerande hundar var "sjuka i huvet" och fråntog ägaren/föraren ansvar för de hundarna. Dagens "system" föresten, jag är inte så insatt i exakt hur det fungerar, men det känns rätt så mycket "hoppsan hejsan".
Innan jag tror det själv kommer jag att behöva se att en sund hund som en blixt från klar himmel, helt utan förvarning, plötsligt attackerar någon helt oprovocerat. Jag kanske kan tro att en del hundägare kanske inte märkt någon förvarning, men jag skulle tro att de allra flesta som hävdar det helt enkelt inte håller sig helt till sanningen.