Kan inte maten förvaras inlåst någonstans, och så har en enda person ansvar för att mata? Så blir det lättare att hålla koll på. Om du inte är där så ofta kanske du kan instruera någon som jobbar där? Det finns ju en massa olika sorters mat, tex frysfoder (tex artemia, cyklops, vita och svarta mygglarver), granulat, algtabletter, vad man har hemma (skalade och lite sönderklämda ärtor, förvälld broccoli och brysselkål, räka och mussla i småbitar brukar jag ge mina fiskar) Sedan beror det ju på vilka fiskar man har, mina mollys är galna i allt ovan, mina rasboror däremot fattar inte riktigt att man kan äta sådant som ligger på botten. Omväxling förnöjer!

Lite tröst: Det kan ta ett tag innan växterna vänjer sig vid det nya vattnet och "kommer igång". Tänk på att de flesta växter behöver bra belysning för att trivas också. Alger brukar man komma till rätta med efter ett tag, speciellt om man fått fart på växterna.

Hur länge har du haft hand om akvariet? Jobbar du på skolan eller är du bara där ibland?