www.pwss.se har en massa akvariegrejer på nätet. Finns en del andra butiker också som man kan beställa ifrån.
Angående filtermärken. Det är lite som med bilar. Finns massor och folk fäster sig vi ett visst märke. En akvariehandlare (förmodligen störst i Sverige) har rankat filter vid ett svagt ögonblick.
1: Rena
2: Fluval
3: Eheim
Utan att nu ha särskilt bra koll på olika filterkapaciteter, skulle jag tro att ett fluval 4+ hade passat i ett 200L med slöjstjärtar.
Om man köper begangnat akvarium, följer i regel filtret med. Jag brukar inte testa filtret innan. Om det skulle vara något fel på filtret, så går det att köpa reservdelar till det och dom är i regel inte särskilt dyra. Allra vanligast är väl att impellern racklar. (impeller=propeller i filtret)
Pellets är som pyttesmå, stenhårda köttbullar som man matar fiskarna med. Det finns garanterat särskilda guldfiskpellets i akvariehandeln. Vissa specialpellets kan dock vara svindyra.
Då jag antar att ni kommer att ha karet inomhus, så skulle jag tippa att ni inte behöver någon doppvärmare. Guldfiskar trivs ju även i lite svalare vatten.
En viktig grej är att "köra igång" akvariet innan ni stoppar i fisk. Det finns bra nybörjarguider på zoopet.
Lycka till, fråga mycket och välkommen till en fantastiskt kul hobby!!!