Mona skrev:Här är en till som iallafall skulle vilja hålla på med hästar. Jag red på ridskola när jag var tio år och i somras tänkte jag börja om med ridning igen. Eftersom det är måååånga år sedan jag var tio ville jag testa islandshästar eftersom jag turridit en del och känns lagom stora och ofarliga. Jag hittade en tjej som har en gammal turridningshäst, han är fullständigt pålitlig och en annan kompis fyraåring kunde rida honom.
Nåväl, på min fjärde uteritt skenade den gamle pålitlige valacken, jag hoppade av och har nu haft en spiralfraktur i två månader som jag ännu inte får stödja på. När detta har läkt så tänkte jag testa igen, men jag ska nog leta upp en ridskola och ta det från början igen. Just nu håller jag på att läsa in allt jag kan få tag i om hästar.
Men jag undrar en sak, kan man lita helt och hållet på en häst? Gör ni det? Är islandshästar normalt lugna, trygga hästar(eller är de bara mindre)? Är valacker generellt lugnare än ston?
Man kan aldrig lita på en häst till 100%, men är det ens egen häst och man känner varandra ut och innan litar man på varandra till 99.9%
Saken är den att när man lärt känna hästen kan man läsa av minsta lilla signal och hinner reagera innan något sådant händer.
Man måste ha i beaktande att detta är djur, som i naturen försvarar sig genom att fly.
Om valackar är mer pålitliga och lugna än ston vet jag inte. Min erfarenhet är så men det är nog väldigt individuellt. Ston kan vara riktiga maror och speciellt under brunst :D
Islandshästar kan jag ingenting om ;)