Aha, Tenkare! Jag mätte upp mitt; 5,7 liter - så det var liiiite större än jag trodde. Jaja, big deal (no pun intended).
Okej, nu har jag "slängt" i lite stuff i kuben. Det första som jag känner måste åtgärdas är filtret - det tar alldeles för mycket plats och är i helheten ganska fult. Antingen så skaffar jag ett litet smutt påhängsfilter, men jag har en fråga till er kunniga; om man har ett fåtal räkor och lite snigelsnäckor i det här karet, kan man köra helt utan pump då? Rent instinktivt vill jag bara lyfta ut filtret - det funkar dock riktigt bra, rejält drag och faktiskt helt tyst.
Nu skall bara växterna få "resa" sig lite och ta fart - sedan lite "kräfs" i skålen!:)
Här är några bilder och en liten filmsnutt;
" target="_blank">
Visst går det att köra utan pump täta vattenbyten som Tenkare sade,men även att du har en liten luftpump sidan om och en slang ner för rörelse i vattnet eller ytan så räkorna kan yngla av sig++jag märkte att min vas började lukta lite ifrån vattnet.Så jag skaffade en litet bilifilter som är luftdrivet och vips så försvann doften och räkorna började få ungar,så helt går nog inte:)