Snacka om att vara snurrig efter att ha läst allt det här. :) Jag har lite guppyfrågor då jag skaffat guppies och blivit helt guppiefierad. ;)
Mina första guppies delade akvarium med tre signalkräftor och fick simma i magelungsvatten (sjövatten) med tvättäkta bottenslam och växter från denna sjö. Var lite orolig först eftersom alla säger att guppies är såå känsliga för vattenkvalitet. Läste runt här och på andra ställen om att vattnet måste saltas och man måste ha nån slags reningsdroppar i om man byter vatten och jag vet inte allt man "måste". Så ni får förlåta min något krassa inställning för så pjoskig orkar jag inte vara, mina fiskar ska vara överlevare, är de inte det är de inte menade att vara mina fiskar. ;) I alla fall, de överlevde nästan 100 % vattenbyte till vanligt kranvatten när jag gjorde total makeover av akvariet. De få yngel jag hade överlevde "the big No-no" att med håv flytta över dem från ett akvarium till ett annat. Trots att det stod att det var så noga med temperaturen i vattnet överlever de utan doppvärmare. Och just denna tålighet och de vackra färgerna fick det att klicka i huvudet på mig så nu vill jag verkligen satsa ordentligt på ett stort fint guppyakvarium. Ska köpa ett akvarium på 200-500 l nästa vecka med alla tillbehör.
Jag vill enbart ha guppies i det. jag köper mina guppies i olika affärer och försöker hitta såna som är så olika varandra som möjligt både honor och hanar för att sen se vad som händer med ynglena. :) Riktigt spännande faktiskt! Men jag har hört så mycket olika saker nu att jag undrar om nån kunde reda ut lite frågor jag har.
Jag har hört att vill man ha tåliga guppies (och för mig spelar det ingen roll om de är vanliga, endlers eller hybrider - bara de är vackra att titta på) ska man inte välja guppyhanar med stora fenor. Stämmer det? Eller är det lugnt att köpa riktiga praktexsemplar utan att behöva förvänta sig att de dör på en gång? Vad bör jag i sådana fall titta efter på fisken för att öka chansen att köpa tåliga exemplar?
Matning då. I djurafären sa de till mig att inte mata för ofta, max en gång om dagen. Här läste jag att de ska matas ofta. O.O Vad gäller?
När det gäller yngel... Hur fort växer de? När börjar man se vilka som är honor och hanar och när börjar färgen komma? Jag har ingen aning hur gamla mina är eftersom de kommer från flera kullar och innan jag gjorde om akvariet var de i mina ögon föda till alla "vilda" djur och insekter jag fick med när jag samlade dy och växter i magelungen. Har bara 7-8 yngel kvar som jag lyckades fånga när jag gjorde om och de bor i ett separat akvarium nu. Tror de är från två kullar med ca 1 v mellanrum. Tror de är mellan 2 och 4 veckor gamla men jag vet inte. :P Hur gamla är de när de ser ut som "riktiga" guppies till form och färg om inte till storlek?
När det gäller foder till ynglena, jag ger dem vanligt flingfoder och det verkar funka bra, men påverkar kosten deras utfärgning? Vore ju roligt att få så färgsprakande guppies som deras arvsmassa tillåter, så om jag måste krångla till matningen gör jag gärna det. ;)
Utöver guppies har jag algätare. Kan ni rekomendera några andra städfiskar som är bra att ha ihop med guppies men som inte utgör något hot mot fortfarande levande yngel?
Kan man ha räkor ihop med guppies?
I alla fall, när jag köpt mitt stora akvarium tänkte jag "Göra om, göra rätt" eftersom jag blivit så fullständigt inspirerad och fachinerad av mina guppies och av allt jag läst om dem. (Tummen - du är helt klart en stor del i denna inspiration! ^^) Så det stora akvariet ska bli mer anpassat efter deras behov än att de ska behöva anpassa sig efter miljön. :) Så jag tackar för alla intressanta inlägg alla ni gjort som faktiskt hjälpte till att väcka det här intresset.