Azur skrev:
1) Tror jag inte på. Det är vanlig sand. Är det sanden som gett dålig tillväxt beror det knappast på aluminiumsilikaten.

2) Vet jag är falskt. Vassa kanter i sanden påverkar inte fisk, antennerosion hos Corydoras beror enligt mig på höga bakteriehalter - ett bra sätt att få det är att hålla Corydoras i ett akvarium helt utan bottenlag.

Jag skiter i teorin bakom, det här med växter är det alldeles för många som haft problem med aluminiumsilikaten för att det sk gå att ignorera med att det teoretiskt sett ska vara kemiskt inert. Läs gärna den här trådenom en intressant berättelse, bara som exempel;
http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2184121&fKeyword=&p=30

Huruvida aluminiumsilikatet av någon anledning inte är stabil i akvariet eller om aluminiumsilikatsanden som säljs helt enkelt är förorenad och det är det som ger upphov till problemen kan inte jag svara på, som sagt, jag skiter i hur stabilt aluminiumsilikat är i teorin, den sanden ger ofta problem, till exempel med växter, vilket är ett tydligt tecken på att den påverkar vattnet påtagligt.

Och, nu är inte skäggtömmarna på Corydoras det enda som kan ta ska av vasst grus, och bara för att höga bakteriehalter kanske är den främsta orsaken till skadade skäggtömmar så kan du inte hävda att sand som är mer vasst än vanligt krossat grus inte kan vara ohälsosamt att böka runt i, eller sila mellan gälarna osv.