Om du har ett dropptest för nitrit från sera så visar den svagaste mätbara nivån <0.3mg/l och då bör du inte vara i farozonen men precis som Ebba skriver kan även små mängder slå ut fisk och då oftast i första hand svaga individer, har du däremot ett sk sticktest så byt ut detta mot ett dropptest.

Växtnäring är ett kärt debattämne och om du går in på forumets avdelning för växter och alger kommer du att hitta en massa positiva omdömen om någonting som heter pmdd, trevlig lösning.

Se till så att utblåset från akvariefiltret är någon centimeter under vattenytan och att vattenstrålen är riktad svagt uppåt så att det bildas lite vågor på ytan, den enda syrekällan i ett akvarium är ju akvarieväxterna samt det gasutbyte som sker mellan vattenytan och den omgivande luften.

Som Johanski skriver finns det alltid en risk för övermatning och om man är det minsta osäker kan man stoppa matningen mellan 2-3 dagar för att inte fortsätta att belasta akvariet.

Bakteriekultur som tex Nitrivec kan köpas i zoobutiken men är i mitt tycke oskäligt dyrt varför jag återigen passar på att slå ett slag för Lasses-DIY-Nitriväck som är en trevlig möjlighet att knalla upp i skogen med sina barn och visa dom små tv-spelande världsmästarna att pappa eller mamma inte bara är föråldrade punkstofiler utan lite kloka gubbar och gummor med en massa trix och knep i skjortärmen oxå.

Slutligen har vi salt som mildrar nitritförgiftning och återigen hänvisar jag till ett "Lasse inlägg" tänk bara på att du ska lösa upp saltet innan du behöver tillsätta det men ta det med ro om inga andra fiskar visar symptom.