Mika777 skrev:Okej... det låter bra... men det är inte så mycket alger på glasen... det är mer att vattnet blir som "öl" fast grönt och det går snabbt... bilden här ovanför på mitt akvarie är städat för ca fyra dagar sedan... och den bilden är ändå missvisande (grönare i verkligheten...) jag minns inte att det blev så på dom jag har haft tidigare när jag var yngre... visserligen var dom på ca 200 liter. Men kan det skilja så mycket?
Kollade på din bild och jag förstår inte riktigt vad det är du menar utifrån den bilden. Med risk för att dumförklara dig ( :) ) så har du ju mycket gröna växter som kanske reflekterar ljuset en del också. Funderade en del på det där nitriveck. Kan inte se att det skall påverka färgen på vattnet egentligen varken göra det grönt eller göra det mindre grönt. Det finns ju annat vattenberedningsmedel som är till för att göra vattnet klarare. Prova det istället.
Nu är jag ingen expert på dina fiskar men som sagt innan så ser de väldigt runda ut runt magen. :)
Storleksmässigt så är jag ganska säker på att det kan skilja en hel del från små till stora akvarium. T ex har jag ett drygt 200 liters med malawi (inte mycket växter) men jag har i princip aldrig behövt "städa" för alger.