Liten uppdatering nu efter 4 månaders körning av papegojträsket.
Fick som sagt med en hel det toffsar och andra algsporer när jag tog över 300 baljan, laborerat en del och då framför allt genom att dubbla antalet watt/liter samt cirkulation/filter, kör CO2-mist genom mäskning och pmdd men har sakteliga dragit ner på gödningen av easycarbo till omk 5ml/dygn.
Tja hösten är här och om man gillar öppna fönster så är det bara att dra på doppvärmaren vilket gjordes i morse, gäller att hålla ett öga på termometern tills den är kalibrerad, papegojorna dom äter fortfarande som hästar och har tillsammans med jättevändmalarna, gibbisarna och ancistrusen hitintills betat av nästan hälften av dom dryga 3 kilo käk som följde med, får sikta in mig på ett 720 i julklapp..
CO2-Mäsk.jpg
Senaste vinet blev helt ok om än lite småtråkigt, börjar nog tröttna på vitt vin och det är inte säsong att ta ett svalkande glas med maison de perrôquet så jag tog hjälp av mina föredetta svärföräldrars höstäpplen och stora vindruvsrankor och satte mig en ny CO2-mäsk som heter duga, skalade och kärnade ur äpplena och repade av vindruvorna och lät dom förjäsa svalt i en vecka i en stor höganäs bytta innan jag satte det tillsammans med 4 ml torrjäst, 1 kg socker och 10 liter vatten, detta vinet kommer jag att buteljera och inte dricka förrän till nyår. [:-76]