Min reflektion om USA bygger på ett vittnesmål från min dotter som tillbringade cirka tre månader "over there". Hennes pojkvän arbetade och hon själv hade möjlighet att utforska och undersöka.

"Storvuxna människor"
Hennes första reflektion var att det fanns ovanligt många överviktiga människor under en promenad i stadens centrum. Efter en stund blev hon övertygad om att hon hamnat i en mässa för överviktiga. Nu pratar vi inte om överviktiga ur vårt perspektiv utan amerikanskt. Allt är tydligen "störst" i det landet. Så öven de överviktiga! När hon kom tillbaka till den familj som de bodde hos frågade hon helt enkelt hur det kunde komma sig att så många "feta" människor fanns samlade i stadens centrum just denna dag! Svaret var att det pågick ingen mässa för "storvuxna"! Det hon åsett var helt enkelt ett tvärsnitt av den lokala befolkningen!

Maten
Då min dotter är ganska angelägen om att äta en sund diet uppstod ganska snart ett problem. Vid varje tillfälle de var ute och bilade runt i trakten hade de enorma problem att hitta mat att äta. Visst fanns det mat. Massor av mat. Men inte den kost som hon var van vid. Tydligen skall allt fritteras. Alla portioner var gigantiska. En köttbit som täckte tallriken och till det - majskorn och friterad strips. Det kryllade av olika snabbmatskedjor med samma fritterade meny. Med tiden fick hon slita hårt för att hitta butiker där hon kunde köpa mer "svensk" mat. Hennes reflektion var: Måste alla bullar vara så STORA!

Naturen
Hennes intryck av naturen var överväldigande. Så stort. Så vackert. Så välskött.

Vägar
Mycket bra vägstandard. Inte ett tjälskott så långt ögat nådde!

Människorna
Oerhört vänliga och trevliga. Överallt där de stannade fick de snabbt kontakt med folk.

Hon fick även tydliga bevis för att landet USA rymmer ytterligheter som vi inte kan föreställa oss. Tex såg hon nästan inga människor som promenerade (förutom i själva centrum). Alla tycktes åka bil om det så bara var för att rasta hunden! Dessutom fick hon se skillnaden mellan fattiga och rika. På många sätt. "Bagladys" fanns överallt.

Summa summarum kan man säga att vissa av hennes fördomar om landet förstärktes medan andra föll platt till marken. På frågan om hon skulle kunna tänka sig att bo i USA blev svaret nej! Ett bestämt nej. Jag antar att det är matfrågan som spökar :)