Är detta cyanobakterier?
Hej!
Jag har fått något jag vill beskriva som blågröna alger i mitt ena akvarium. Men då de i någon mån avviker från beskrivningen i denna tråd, tvekar jag med eventuella insatser.
De dök upp först på översta delen av en rot c:a 5 cm under ytan och växer sedan till nedåt horisontellt. Färgen är knallgrön och strukturen tät och slät. Det lossnar inte speciellt lätt - vanlig sug rår inte på det - utan man måste peta bort det bitvis. Där jag har gjort det, verkar roten under ha "murknat".
De dök upp "ur tomma intet" för några veckor sedan i samband med att jag ökade belysningen och bytte till starkare pump. Allt för att öka triveln för mina växter, men det var inte sådan här "tillväxt" jag hade tänkt mig.
Jag hade hoppats kunna lägga upp bilder av det, tagna med en veckas mellanrum, för att visa tillväxttakten, men jag vet inte hur.
Efter vad jag förstått av tråden är bekämpning (om det är cyanobakterier) med Tetra Fungi-stop eller GeneralTonic effektivt i kombination med delvattenbyte. Men helst vill jag ju veta att det verkligen är cyano innan jag häller i något...