Krax skrev:Om man vill odla riktigt svåra växter som tar mycket näring med rötterna som t ex olika sorters nate då fungerar det med 1 tredjedel krukmakarlera och 2 tredjedelar sand som man blandar noga.
Just nu kör jag med olika sorters jordbotten.
I ett annat kar har jag testat med jord, plus sand plus fint sediment från en sjö. Där kan man inte rota runt alls utan att det blir grumligt. Växterna trivs faktiskt ganska dåligt där. Så det är nog för tätt.
I ett kar har jag sand från en sandstrand vid en övergödd sjö. Det funkar mycket bra och där trivs allt jättebra.
I ett kar har jag flygsand från en havsstrand. Det är jättejättefin sand som funkar sådär. Det grumlar inte mycket men växterna är inte överglada.
Jag göder alla akvarierna med PMDD och har massvis med ljus i de flesta.
Mkt spännande läsning... Jag tror jag ska spara den här länken... ;) Jag har sand på sjösten och nu har sanden sjunkit ner lite i sjöstenen när jag har storröjt bland växterna men det ser bara snyggt och äkta ut med en varierande botten, tycker jag. Växterna växer som sjutton... Utan gödning dock och generellt lättare sorter... tror jag... :p
(nu när jag äntligen har röjt upp i karet och skulle våga lägga upp en bild så har sonen slängt kameran i golvet så nu kan jag inte ta någon bild).. :D