Okej..Tack för tipsen! Betyder jättemycket för mig! :) Vad bör man mer tänka på vid start av ett växtkar?

ansjo skrev:
Glömde, bottenfilter ja. Det är något som är lite heligt bland akvarister och det är många som inte vill befatta sig med detta. Jag har kört med bottenfilter i ett antal år tidigare och inte haft det uner de senaste 10 åren men har nu gjort en helomvändning igen, men med lite modifikation;).

Jag kör med Bottenfilter i alla mina kar parallellt med ytterfilter förutom i mina räkkar där det endast är bottenfilter. Fördelarna är att vattnet är kristallklart, inga räkor eller yngel åker in i pumpen samt om man jämför mot innerfilter så slipper man även att rengöra detta i tid och otid.

Nackdelen är att det samlas en hel del skit i gruset, gruset blir kompakt över filtret, du kan inte ha mindre kornstorlek än 2-3 mm och grävande fiskar gräver fram filtret. Nu finns det säkert fler för och nackdelar, men det är dessa som jag ser som de största och i det stora hela känns det i mitt fall som att fördelarna överväger nackdelarna:).