Okej..Tack för tipsen! Betyder jättemycket för mig! :) Vad bör man mer tänka på vid start av ett växtkar?
Glömde, bottenfilter ja. Det är något som är lite heligt bland akvarister och det är många som inte vill befatta sig med detta. Jag har kört med bottenfilter i ett antal år tidigare och inte haft det uner de senaste 10 åren men har nu gjort en helomvändning igen, men med lite modifikation;).
Jag kör med Bottenfilter i alla mina kar parallellt med ytterfilter förutom i mina räkkar där det endast är bottenfilter. Fördelarna är att vattnet är kristallklart, inga räkor eller yngel åker in i pumpen samt om man jämför mot innerfilter så slipper man även att rengöra detta i tid och otid.
Nackdelen är att det samlas en hel del skit i gruset, gruset blir kompakt över filtret, du kan inte ha mindre kornstorlek än 2-3 mm och grävande fiskar gräver fram filtret. Nu finns det säkert fler för och nackdelar, men det är dessa som jag ser som de största och i det stora hela känns det i mitt fall som att fördelarna överväger nackdelarna:).