Detta blir ett låååångt inlägg![:o]
Nu är jag riktigt, riktigt ledsen![:(]
Hittade en död fisk i stora karet och min första tanke var att det där är inte en kardinaltetra, så jag håvade upp den. Och det var inte vilken fisk som helst heller - Det var min finfina agazzisihane!:eek:
Jag fattar inte! I morse innan jag åkte till jobbet såg jag honom pula i karet som vanligt och jag tänkte att det där är nog den absolut finaste fisken jag har i stora karet. När jag kom hem från jobbet och håvat upp honom såg han ut som han skulle varit död i flera dagar. :confused: I princip halvrutten och det var bara på storleken och den fortfarande röda stjärtfenan som jag kände igen min kille. Ingen färg kvar, såg i princip skinnflådd ut. Vad i allsindar är detta?
De fem kvarvarande kardinaltetrorna ser fina ut - i kväll. Who knows tomorrow!
Jämmer och elände har jag haft - men bara i stora karet.:confused: De andra karen sköter sig fint.
Jag måste berätta:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Den lilla agazzisihonan som blev så hårt mobbad av kakaduahonan har levt en undanskymd tillvaro i stora karet. Kanske en gång i veckan har jag sett henne smyga i något hörn men för det mesta har hon inte synts till. Inte ens vid matningarna har jag sett henne.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Den större agazzisihonan syns ju däremot ofta och tar för sig.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]I morse var dock den lilla framme, men inte på ett sätt jag hade önskat. Hon låg i princip stilla mitt vid framrutan och ett tag trodde jag att hon var död. Mager var hon, fenorna intryckta och såg inte bra ut alls. :mad:När jag kom från jobbet låg hon fortfarande där, men flyttade på sig när den större agazzisihonan nöp henne. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Så jag satte igång en räddningsaktion! :)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Flyttade nästan all hornsärv från pytte till 180 liters. Tog och tryckte ner tofsalgcrypton från hinken i pytte samt de bästa bitarna av stricta thain. Sedan tömde jag pytte till 60% och fyllde på med vatten från stora karet. Jag håvade upp den lilla agazzisin och lade henne i en hink med ca 1,5 liter från stora karet där hon gått. Ett par endlersyngel hamnade i samma håv och fick följa med. Jag hällde i 1,5 liter vatten från det färdigblandade i pyttekaret i hinken och lät henne gå där en kvart. Sedan flyttade jag henne mycket försiktigt in i pyttekaret. Jag lade en plastbehållare med en växt i i hinken och när hon simmade dit lyfte jag varsamt upp plastbehållaren. Därefter placerade jag plastbehållaren i pyttekaret och hon fick själv simma ut. Till en början tryckte hon på botten och såg sjunken ut.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[ATTACH]14043[/ATTACH]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Efter ett tag hällde jag nauplier i karet men hon var ju så otroligt långsam så jag undrar om hon ens lyckades få tag i tre. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Här försöker hon i alla fall få tag på en:[/SIZE][/FONT]
[ATTACH]14044[/ATTACH]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Då hällde jag djupfryst upptinad artemia rakt över henne och se då gapade hon och fick en artemia i munnen. Då blev hon märkbart piggare och lyckades själv leta sig fram till mer mat. Efter varje munsbit blev hon piggare och piggare, de hoptryckta fenorna spärrades ut och hon började jaga endlersynglen och honan bort från maten. Duktig tjej! Jag hoppas kunna få henne i bra kondis igen genom extra omvårdnad och ett nytt hem i ett kar där det är hon som regerar. Hon får bara inte dö! Nu är hon aktiv och letar efter mer mat på botten.[/SIZE][/FONT]
[ATTACH]14045[/ATTACH]
Och jagar bort endlersyngel med utspärrade fenor!
[ATTACH]14046[/ATTACH]
En kort uppdatering av de andra projekt jag har:
180 liters kakaduakaret:
Här går kakaduahanen hårt fram mot allt han anser inkräkta på hans och honornas revir:
[ATTACH]14047[/ATTACH]
Detta är annars det kar jag tycker jag lyckats bäst med hittills fast det är så nytt. Vattnet ser precis så murrigt ut som jag tänkte mig från början.:)
[ATTACH]14048[/ATTACH]
I lilla 112 liters, där microrasboror, räkor och dvärgcorys bor har limnophilan tagit över helt. Innevånarna försvinner tyvärr snabbt som attan när jag närmar mig med kameran.:mad:
[ATTACH]14049[/ATTACH]
Och sedan en dålig bild på stora karet taget idag. Även där tar limnophilan över som ni kan se, men jag får fixa det så småningom. Jag tror att det är bra att ha limnophila i stora karet nu när något är på tok där:
[ATTACH]14050[/ATTACH]