Heu skrev:Om vi börja med frågan om stor hund så vill jag bara ha ett fötydligande från er eftersom stor hund varierar från person till person. Sedan ville jag att ni förklara hur det skull kunna genomföras. Det är väl just detta som diskussionen handlar om annars hade väl tråden inte hetat "Förbjud Rottweiler".
Det jag i huvudsakligen mena med att ni inte ville svara på frågor är följande: "Om personer med fel attityd och kunnande skaffar andra raser än Rottis då minskar inte hundattacker utan det blir bara att man flyttar problemet till en annan ras. Vad har du då uppnått? Hur skall du kunna undvika hundattaker?
Försök komma med ett realistiskt genomförbart förslag och en förklaring varför (om ni kan). "
..
Kramfors startade tråden och trådens rubrik kan inte ändras - inte ens av Kramfors.
Det här med personer med "fel attityd" är nog tyvärr mest "rottkramarnas" problem. Dom existerar och det enda sättet man säkert kan komma undan problemet är att förbjuda stora och/eller farliga raser.
Vad gäller det här med förslag om åtgärder: som jag tidigare vid många tillfällen i denna tråd fört fram i korthet dessa: Inga stora hundraser i tätort och munkorg på. Med tillägget att även andra "farliga" raser bör förbjudas. Var skiljelinjen mellan "stora" och "mindre stora" raser respektive "farliga" och "mindre farliga" raser går måste utredas vidare. Men Rottweiler är enligt min mening en stor ras liksom pitbull (vilket jag tror var den hund som attackerade min son på gågatan i Jönköping) är en farlig ras.
Någon däremot?