Limmet skrev:Funderar på o liva upp mitt Tanganyikakar lite. Det är på 320 liter och i det bor för närvarande 3 apelsinciklider och en multiskoloni på kanske 20-30 stycken varav de flesta är bara yngel. Multisarna gör inte heller anspråk på någon större del av akvariet. En tråkig grej är att alla fiskar befinner sig 99% av tiden på 1/3 av akvariets yta. Så lite mer frisimmande fiskar som troffarna skulle liva upp detta kar. Vars funktion är att pryda vårat vardagsrum (dvs bryr mig inte direkt om att odla upp yngel. Bara de starkaste överlever...)
Har läst att man kan hålla troffar i en grupp av 3. Är det då två honor och en hane man bör skaffa. Då är dock frågan hur får jag tag i exakt denna kombination. Kan en duktig säljare se könsskillnader på dem.
Bor i Linköping så om någon vet om någon privat odlare som säljer i närheten så får ni gärna tipsa mig.
I övrigt tror ni att kombinationen skulle funka? Planerar att mata med räkmix + endel nykäckt artemia (främst för multisynglen).
Sakta i backarna, var har du läst att man skall hålla dem i så små grupper som 3 individer?
10-15 st säger Zoopet iallafall, fast frågan är om ditt akvarie inte är för litet för troffar