Azur skrev:Spridningen beror på designen på reflektorn. I mitt fall har lampan ungefär 45 graders spridning, så jag har en skuggig sida och en kraftigt upplyst sida. Jag gillar kontrasten.
Heltäckande ramp och MH lampa är en besvärlig kombination, särskilt med täckglas. MH'n klarar sig, men täckglaset är inte termoglas, och risken är att det spricker när det stänker på det. När metallhalogenen stängs in i en ramp (och ännu mer med täckglas) ökar också värmeproblemen, så du måste ha fläkt (som för oväsen).
Ok jag tänkte om man bygger nåt eget så blir det av en gammal bygghalogen och dom har säkert ungefär samma spridning men dom har ju oxå ett skyddsglas och dom är ju gjorda för att sitta utomhus med en 3-500watts halogenlampa, så då borde dom väl fixa lite stänk? en 500watts halogen blir väl varmare än 70watts metallhalogen och dom överlever ju när det regnar så borde väl funka (jag menade inte att ha täckglas på själva akvariet).
Fläkt i rampen har jag idag och den hörs inte ens, har ju en mäskanläggning och pumpen som slår sönder gasen väsnas mer än en liten fläkt iaf :)