svenhn skrev:
Det är just detta som jag försöker förstå. Jag utgår ifrån att kvävetillgången, i alla fall i nitratform kommer att finnas. Det som jag uppfattar som problemet är spårämnen. De kommer ju oundvikligen att avlägsnas med delvattenbytena i den mån de är lösta i vattnet vilket de torde vara om fiskar och sniglar skall stå för gödningen? Kan kranvattnet innehålla spårämnen i tillräckliga mängder? Bor i Göteborg.

Jag uppskattar denna diskussionen. I den mån gödning, framförallt i gruset, behövs så vill jag få med det från början.

Min åsikt är att man behöver gödning i början när karet är för rent. Jag har startat mitt kar med näringstabletter i gruset och Loka i vattnet. Det kan ge svallningar i Co enligt växtproffsen här men jag har inte haft några problem och de som göder med pmdd verkar ha en massa alger stundtals, 33 cl Loka till 100 L vatten per vecka lr gärna uppdelat på fler dagar..
Nu efter tung medicinering pga parasiter och närpå omstart så har jag fått trådalger på en växt i karet. Jag tror att flytväxter är bra för att ta upp överflödiga näringsämnen om man vill slippa alger. Jag hade det förrut och har det inte nu, ska köpa igen.
Förtydligande, nu när karet är igång och välgött så har jag ingen gödning utöver Posthornssniglar, räkor och fiskar. Jag har mycket liten pumpkapacietet och matar mycket samt byter 20-30 %. Här växer det så jag slänger kassvis när jag rensar någon gång i månaden så fiskarna får någonstans att simma på... [:o]

Hur djupt grus. Så att du kan plantera växterna utan att de lossnar och att det är såpass mycket att bakterier har någonstans att bo men att syresättningen av botten blir bra. En schysst effekt kan vara att pröva med ojämn botten. Jag har samlat en hög i mitten av karet och lite högre nivå mot bortre hörnet, i framkant har jag lägre nivå.

TinaM skrev:
Det har jag också gjort.:p

Jag har ett 720 liters SA kar som nu varit igång 2,5 månader.

De malar jag har där är en ancistrus och 5 ottosar. Dessa är enligt min erfarenhet mycket snällare än siameser. Jag tycker att de gör sitt jobb väl och jag skall utöka antalet ottosar med 10 så småningom.

Jag göder med PMDD en gång i veckan och de växter jag har växer bra.

Så här ser mitt SA kar ut idag::)

Jättefint kar!!!! [:-174]