LoGeek skrev:Men när det rör sig om små räkakvarium så kör även jag med halogenlampor av typ IKEAS skrivbordvariant. Det ger hyffsade färger och håller växterna vid liv (dessutom har jag alltid friska skott att tillgå från växkvariet).
När jag skriver att de "håller växterna vid liv", så är det inte mycket mer än så. I ett växtakvarium så vill man mycket mer än att bar hålla växterna vid liv. Och man önskar gärna mer än "hyffsade" färger på fiskar och växter.
Men självklart så beror det på vilka växter man vill ha. I ett litet räkkar är t.e.x. någon form av javamossan perfekt, och den klarar sig fint med ljuset från en "IKEA-lampa". Men många av de växter som är populära i växtakvarium är mycket mer ljuskrävande än så. Och när jag skriver ljuskrävande så menar jag inte bara kvantitet, utan också kvalitet. Brassar man på med 50 st IKEA-lampor över ett växtakvarium så får man knappast något jättebra resultat. Algerna skulle säkert bli glada eftersom de inte är så kräsna på vilket ljus de får...
Om du söker på ljus/lysrör i forumet så hittar du massor med information om vilka lysrör som är populära bland oss växtakvarister och varför.
Lycka till med räkorna!