Birgitta W skrev:Det går jättebra fylla på med varmvatten! Det gör nog alla här på Zoopet.
Lycka till och grattis till en trevlig hobby!!! :)
Förresten, du vet väl att "Nemo-fiskar" (Clownfisk) är saltvattenfiskar? ;)
Nej, det går inte alls bra, så där enkelt rakt över, och jag fyller aldrig på med varmt vatten, bara med kallvatten. Det beror på hur ledningarna ser ut i kåken. Är det kopparrör, så kan det bli farligt höga nivåer av koppar, och det är särdeles onyttigt för fisken.
Dessutom blir många arter triggade till lek av en temperatursänkning. Har man gigantiska akvarier, och egen djup brunn så kan det väl bli lite problem med temperaturdippen, men annars inte.
Jag skulle i ditt läge ha gjort så att jag böt ut så mycket som möjligt av vattnet, utan att för den skull joxsa med växter och grus. Dagen efter så skulle jag sätta i tre platy, för det behövs nämligen lite fiskbajs för att få igång bakteriekulturen i filtret.
Och det är ju den som är hela trixet med att få en bra start i akvariet.
Anledningen till att man låter akvariet stå en dag eller två innan man sätter i fiskar är att eventuella partiklar från gruset ska hinna sätta sig igen och kloret avdunsta. Men det händer ingenting med vattnet i sig, som motiverar att det står längre än så.
Använd ett vattenberedningsmedel och ett bakteriemede för att få igång kulturen av nedbrytningsbakterier.
I dag är det onsdag, så säg att du och ungarna på fredag traskar iväg för det första viktiga fiskinköpet!!?
Kan ni hålla er sedan i två veckor tills nästa köp, så är det bra, men i alla fall minst en vecka.
Ta och läs artbeskrivningarna här på Zoopet, så blir det lättare att välja en bra mix. Det finns en otroligt bra tråd om att starta akvarium på nybörjardelen av formet, av Danne och Anzo, plöj den.
Du har väl förresten inte köpt vattentester med stickor, utan med dropar. De första är i stort sett värdelösa, de senare mycket mer exakta.
Mata förstås mycket sparsamt första tiden, du kanske måste gömma fodret för ungarna;);), och håll koll på i första hand nitriten.
Återkom gärna med fler frågor om du har, och rapporter hur det går förståss.