Om du vill att det ska hända mer i karet så kan jag rekomendera att du skaffar CO2. :)
En Utricularia Graminifolia har vuxit ca 1 cm på två dagar och det kommer mängder med små vackra bubblor från mina Cuba plantor!
Jag ska ta lite bilder snart och posta här, tyvärr verkar det inte finnas något sätt att få dom att visas direkt i tråden.
Jag har en liten påhängspump till mitt kar i dagsläget och denna skapar vattenrörelse ner i hela karet. På det viset sprids bubblorna runt. Men jag tror att det viktigaste är inte att bubblorna når växterna utan att dom stannar så länge i vattnet så möjligt så att CO2:n kan lösa upp sig. Däremot är vattenströmningen fördelaktig för växterna genom att hela tiden bryta det tunna stillastående skickt med vatten på ca 0,5 mm som finns runt alla delar på dom.
CO2 sänker mycket riktigt pH i vattnet. Det finns ett starkt samband mellan CO2, KH och pH. Enkelt så är det så att ju högre KH du har dessto större "buffer" finns det för CO2 att lösas i vattnet. Detta medför att man kan lösa mycket högre halter av CO2 i hårdare vatten utan att sänka pH.
Om man inte har tillsatt något som påverkar pH eler KH så kan man räkna ut sin CO2 halt med följande formel:
CO2 i ppm = 3 * KH * 10^(7-pH)
Jag borde till exempel ha följande:
3 * 5 * 10^(7-6.8) = 23.77 ppm CO2
Mellan 15-30 ppm CO2 brukar anses som "lagom", tillräckligt högt för att göra nytta och tillräckligt lågt för att inte kväva de små liven. Notera att hög CO2 halt inte innebär låg O2 halt, dessa kan existera oberoende av varandra. Det som tar kål på djuren är för att dom använder diffrentialhalten av CO2 mellan deras blod och vattnet för att flytta den överblivna CO2:n till vattnet. Så om det är högre halt CO2 i vattnet än i blodet så kan dom inte göra sig av med överskottet. Jag vet inte hur mycket som var fel om hur dom andas, men något i den stilen är det. :)
Återkommer med bilder. :)